Hoi Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Anna Goedemans - WaarBenJij.nu Hoi Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Anna Goedemans - WaarBenJij.nu

Hoi Hanoi

Door: Annie

Blijf op de hoogte en volg Anna

30 April 2012 | Vietnam, Hanoi

Het is hier op 30 april Liberationday, veel Vietnamezen hebben een vrije dag en zitten met z,n allen in het zwembad van het hotel waar wij verbliven, maar eerst...
We fietsen langs een strand met een grote strandtent en Henkt denkt dat hij een fata morgana ziet want achter de bar staan dozen vol met Duvel; Leffe en Kasteelbier en nog een Belgisch biertje, het wordt een gezellige avond, natuurlijk! sMorgens eten we weer een noedelsoepje, die komt uit een grote pan van minstens 25 liter en staat op een houtgestookt oventje, het broodje wat we erbij kopen is een soort stokbroodje en wordt op grote platen ook op houtvuur gebakken. Een Vietnamees roept naar Henk: he foreigner how are you? Henk: he Vietnamees how are you? en dan handen schudden lachen en natuurlijk veel kinkken. De monnikken lopen hier allemaal in een donkerbruin soort van pak, (oranje is zo "Hoa lan queensday"). We fietsen langs een dorpje met veel houtsnijwerk en alle cursussen die Henk heeft gedaan of nog gaat doen met hout zijn erin verwerkt: hollen en bollen houtsnijwerk, en schalen kortom todos. Op weg naar Hanoi fietsen we nog langs een 4 meter hoog beeld van de aartsengel Michael met velugels en alles erop en eraan. De grote passie van de Vietnamezen is wel Karaoke: Hanoi LAAT JE HOREN!!!!! En dan rijden we langs de Mediamarkt, ik ben toch niet gek, Hanoi binnen. Smiddags boeken we meteen een tocht met een boot voor Halong Bay. Als we de volgende morgen tijdens de koffiestop door het reisbureau via de chauffeur gebeld worden dat we zijn overgeboekt naar another ship, worden we toch iets nerveus, wanneer hebben we dat ook meegemaakt?? Maar al in de haven moeten we bij de balie van de boot aan 5 geurflesjes ruiken welke geur we op onze kamer willen hebben?! Zo moeilijk altijd maar beslissingen nemen... en het blijkt een 5 sterrenboot te zijn net een maand in de vaart en we hebben ook nog eens de mooiste kamer voor in het schip en en het eten is ongelofelik lekker, helemaal geen noedelsoepje of com (rijst) met trung (ei), nee we eten alle 5 gangen van lunch en diner op met wijn ook nog. Langs de weg zie ik al vanaf het begin grote ovale, gekleurde badmatten te koop, totdat ik langs de weg op een "vers graf" wel 6 badmatten zie liggen die het graf bedekken en snap dat het geen matten zijn. We hebben 1988km gefietst en bij de excursie van Halong Bay zat ook een mountainbiketocht(2 vingers in mijn neus natuurlijk) zodat we de 2000km grens for sure gepasseerd zijn. Nu zitten we dus in Hanoi in een hotel met zwembad waar 2 miljoen Vietnamese kinderen in zitten te gillen, maar toch leuk. We gaan er nog ff van genieten, vanmiddag probeer ik nog een paar fotos vd GSM te bluetoothen en dan vliegen we donderdag weer naar huis. Hartelijk dank allemaal voor jullie berichten en heel veel liefs en dus tot gauw

• 01 Mei 2012 - 06:25

Desiree Fikkert:

Heerlijk "om mee te reizen" wanneer ga je een boek schrijven en uitgeven? Goede reis terug en tot ziens....

• 01 Mei 2012 - 06:32

Pieter En Joke:

Hoi Fietsers.
    Nu de mooie reis zit er bijna op. bedankt voor de verslagen en we wensen jullie een goede vlucht terug. Even alles inpakken en dan op huis aan ook weer leuk Toch.
    Groet Ons.

• 01 Mei 2012 - 07:48

Lia Moote:

Dag Anneke en Henk,

Ik heb genoten en meegeleefd met jullie op deze reis. Wat een doorzetters zijn jullie. Bij jullie thuiskomst is het kabinet verdwenen. Henk kan aan de slag want hij wordt genoemd.
    Even genieten van de luxe en een goede reis terug naar ons kikkerlandje wat we ook weer niet kunnen missen.

Groetjes,

Lia

• 01 Mei 2012 - 12:38

Willy Snelbestebroer:

Heb jullie gevolgd en herkende er veel van. Wij waren er in 2008 en dat lijkt al erg lang geleden. Overigens gingen wij in Halong Bai met de plaatselijke boot en hebben het dus op een andere manier meegemaakt. Heb van jullie verhalen genoten !!!!!
    Een goede reis terug en we spreken elkaar, Willy

• 01 Mei 2012 - 12:47

Jim:

Die boottocht klinkt als een verdiende beloning!
    En wordt bovendien geillustreerd door de foto met jullie tevreden gezichten, frisse kleertjes en een glas wijn, wat zal dat genieten geweest zijn.
    Op naar huis, kindjes, kleinkindjes, noodlesoepje........... Bedankt voor jullie prachtige verhalen, groeten in Nederland, ik ben er half juni ook weer.

Fietsen jullie vanaf schiphol naar huis?/????
    ayo, Jim.

• 01 Mei 2012 - 15:05

Karin:

Wat een heerlijk bericht. Net op het moment dat je alle vertrouwen in de hygiëne van de Vietnamezen hebt verloren, en begint aan te nemen dat het heel normaal is om nooit lakens en slopen te wassen, kom je in dit El Dorado. En dan die badmatten, jullie hebben al een 100 dollar biljet van de dead Bank voor Chinezen en dan ook nog bijna een echte grafmat, saved by the ship, zou ik bijna zeggen. Na al die tobberige slaapkamers dan nu zo'n luxe, oh wat zullen jullie daar extra van genieten, vooral van de wijn en het bier, kan ik me plaatsvervangend volop indenken.
    Wat een mooie herinnering aan Hanoi meteen he.
    Liefs en groeten van KArin en Jan en het weer van Holland went vanzelf.

• 01 Mei 2012 - 18:26

Jeanne:

Hallo lieve mensen,
    wat een ongelooflijk fraai verslag van een heel mooie reis. Dank voor de vele foto's, wat een geweldig land.
    Een goede thuisreis gewenst en òp naar de volgende reis!

Lieve groeten, jeanne en antoon

• 03 Mei 2012 - 10:30

Joop En Emma:

Wat ziet het allemaal geweldig uit, en leuke verslagen, geniet van de laatste dagen en een goede retourvlucht .
    Ben benieuwd wat er nu weer huiswaarts komt, vast hele interessante spullen.

Groetjes, houd alles heel.

Joop en emma

• 03 Mei 2012 - 10:38

Herman:

Tijdens het lezen van jullie verslag, realiseer ik mij dat jullie nu wel in de lucht
    hangen. Ik wens jullie een behouden en fijne thuiskomst en verheug mij er alweer
    op om een glas mooie met julie te drinken.
    Groetjes Herman.

• 06 Mei 2012 - 15:18

Astrid:

Hoi An, Hoi Henk,
    Ik sluit met bij de overige lezers aan: Top verhalen en fijn dat jullie er weer zijn. Ik heb genoten! tot snel. Lesley en Astrid

• 10 Juli 2012 - 11:05

( jenicaithamar@yahoo.com )

Verslag uit: Vietnam, Hanoi

Buenhombres weer op de fiets

Xin chao,
Nog ff en we gaan weer op de pedalen in een ver en vreemd land, van Zuid naar Noord Vietnam. Van Ho Chi Minh naar Hanoi, zo'n beetje 2000 km. Henrico is al bezig om de fietsdozen tot minimale afmetingen te verbouwen want elke nanogram telt. We vliegen met Singapore airlines en we mogen inclusief fietsen p.p. 30 kg meenemen. De fietsen wegen met doos al ±20kg, dus blijft er nog 10 kg p.p. over als bagage. "Alles wat je thuislaat is meegenomen", heb ik dat. Henk is gelukkig de enige die doorheeft dat ik zometeeen elke dag zo'n beetje hetzelfde aanheb. We fietsen in principe langs de kust maar dat betekent natuurlijk niet dat we elke dag strak langs de Vietnamese costa zullen fietsen. Wel moeten we 2 bergkammen (ik hoop op kammetjes) over.Er schijnen wel verschillende snorkelplekken te zijn dus de snorkels en flippers gaan weer achterop. "De Dazzer" om loslopende honden op afstand te houden, of zouden ze allemaal al in de pot zitten?, ligt al staandebij om ingepakt te worden.De visums zijn geregeld en we hebben verse paspoorten met nu al discutabele vingerafdrukken als ik de pers mag geloven. Wel zonde van al die prachtige stempels en ingeplakte visums van de oude paspoorten.Tobby (volgens kleinzoon Tijn maar lees Robbie) komt in huis om voor de poeoeoesjes te zorgen, heel fijn.
Tot gauw en Tam biet