kouwe bibbeltjes - Reisverslag uit Muang Kha, Laos van Anna Goedemans - WaarBenJij.nu kouwe bibbeltjes - Reisverslag uit Muang Kha, Laos van Anna Goedemans - WaarBenJij.nu

kouwe bibbeltjes

Door: Anna Buenhombre

Blijf op de hoogte en volg Anna

17 Januari 2014 | Laos, Muang Kha

We zijn gefietst van Pak Beng naar Mouang Houng en dan naar Udom Xai.
We eten bij een bbq restaurant. Op een stenen bbqtje wordt een aluminium pan gezet die lijkt op een halve voetbal met een gracht eromheen. Op de voetbal wordt vlees gelegd en de gracht groente en water. De volgende dag rijden we langs de Mekong en een prachtige natuur maar very hilly. De ochtendmizt hangt boven de Mekong en de nachten dus ook de o htenden en avonden worden steeds kouder. De weg is slecht, we komen ogen,kracht en/of versnellingen te kort. Een hondje rent achter een half kakelende kip aan en de dorpjes zijn gezellig om doorheen te fietsen. De eerste antimalariapil is genomen en de 25%deet is in de pocket. We gaan de border met Lao over en rijden eeer rechts. Met de boot naar Pak Beng, de fietsen op het dak. De boot wordt voller en voller en als er nog een bus met mensen aankomt breekt er opstand uit en eisen we nog een boot, prima geregeld. Op een woezt stuk vd Mekong gooit "de stewardes" plukjes rijst links en rechts in het wzter en de boot zwaait heen en weer. In het donker komen we aan in Pak Beng, chaos alom. We gaan weer op weg maar 55 km voor de boeg maar de weg loopt niet en het is klimmen en klimmen. We gaan overnachten bij een Chinees met een reztaurantje. We krijgen pas te eten als een paar Thai people ons helpen door een Lao te bellen die Engels spreekt. Er wordt behoorlijk gegokt en natuurlijk krijgt H een glas Chinese rijstjenever en vd Thai een glas whisky, hilariteit alom. Smorgens is het zo koud dat we handschoentjes (alles Thai size) en sokken. Henk kiezt groene want dat past zo beeldig bij zijn windjackie. We zeggen 20000x sabaidee en zwaaien naar een werkelijk ontelbaar aantal kinderen en dat chronisch hillup. We gaan op weg om ongeveer 95 km te fietsen, slechte weg en de bergen houden maar niet op. Onderweg weing te eten of koffie te drinken, de route is wel mooi en leuk maar zwaar. We eten noedelsoep op mzrktjes en we vragen om warme koffie, nee? warme thee? nee. Probeer dan nog maar eens probleemoplossend te denken. Morgen denken we of moeten we 102 km fietsen. Gaan maar heel vroeg weg. Ik heb een legging gekocht, vlak onder de knie en de Laos meisjes struikelen zowat over de pijpen. Henk heeft een soor pyamabroek gescoord, dus dat zit goed.

• 17 Januari 2014 - 14:17

Marian:

Hier is het ook koud en nat laat dit een schrale troost zijn. Wij fietsen niet door exotische oerwouden zo als jullie dat is een streepje meer toch.

• 18 Januari 2014 - 14:41

Willem:

Goh ik dacht dat het wel lekker van temperatuur zou zijn. Maar dat misschien alleen in Bangkok. Daar blijft het rumoerig en moeten we naar een ander hotel uitwijken buiten de herrie om. Wij zitten er dan ook vlak voor de verkiezingen. We zullen het ervaren en anders skippen we Bangkok.

• 18 Januari 2014 - 16:20

Dino:

Anneke . . . het is wederom genieten - heerlijk te lezen - zo op afstand. Is het geen idee om volgend jaar met een tandem te gaan? Voor nu zou Henk zijn oude fiets kunnen inruilen op een nieuwe met trapondersteuning, zijwielen + body protector. Henk dit is een serieuze suggestie.
    En op de 'vloer' slapen heeft opa gelukkig geoefend, dat is dan weer een opsteker :-) Geniet en veel sterkte met het derde en vierde wiel aan de 'wagen'

ps. Henk ik doe iedere dag mijn ronde en het groene boom condoom doet het prima!

• 19 Januari 2014 - 09:17

Karin:

Ha, ha, ha, het lijkt wel carnaval op de fiets, of passen jullie je aan aan de Thaise? Birmaanse? klederdracht: legging voor de dames en pyamabroek voor de heren?
    Sterkte met het klimmen, goed hoor, en koop ook een thermosfles om zelf koffie of thee mee te kunnen nemen.
    liefs ka

• 19 Januari 2014 - 20:55

Joke En Pieter:

Dit is het laatste waar je op zit te wachten, toch?; kou!!!!!!!!!!!!!
    Maar desondanks blijven jullie belevenissen en het landschap waar jullie doorheen fietsen fascinerend.
    Overigens vind ik die kledingadviezen daar wel o.k als ik naar de foto van Henk kijk.
    Hopelijk vinden jullie in de komende dagen ook nog een paar vlakke stukjes in de route om een beetje te kunnen ontspannen.
    We weten wat iedere dag klimmen is. (Corse!)
    Vandaag de verjaardag van Stijn gevierd (5) waar ook jullie kleinkinders zich uitstekend vermaakt hebben.
    Vooralsnog lijkt het hier al wel maart, als we op de thermometer kijken, maar de "weermannen/vrouwen") zien de wind uiteindelijk toch naar het NO gaan, en dat betekend natuurlijk daling van temp en wie weet toch nog winter en schaatsen, dus schiet maar op, dan pikken jullie dat hier ook nog even mee!
    Fietsze!

Groeten,
    Joke en Pieter

• 19 Januari 2014 - 23:19

Joke En Pieter:

Hallo daar,
    Wat jammer van een paar kleine dingetjes. Foto toestel en het weer. Foto toestel is vervangen maar het weer en de heuvels zijn daar. Maar jullie zin om dit te beleven blijft en laat jullie trappen. Vergeet niet op tijd de rust te nemen en ook van andere dingen te genieten.Houd elkaar vooral warm .gr Pieter en Joke