Ome Henk zeeziek maar wel op een eiland - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Anna Goedemans - WaarBenJij.nu Ome Henk zeeziek maar wel op een eiland - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Anna Goedemans - WaarBenJij.nu

Ome Henk zeeziek maar wel op een eiland

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Anna

15 Maart 2010 | Maleisië, Kuala Lumpur

We fietsen een mooie maar zware route met veel klimmen en zien een grote zwarte handgrote scorpio oversteken en dan bedoel ik een die leeft met zijn staart waar ie mee steekt in een krul in de lucht en zijn scharen links en rechts krassend over de weg. No way dat ie oma Annie te pakken krijgt. In Kuala Lipis zijn ongeveer 800000 vogeltjes (die van de birdnestjes) dakloos. Ik zal de Chinees mailen dat daat nog een kapitaal rondvliegt. Savonds lopen er meisjes met parapluus op niet tegen de zon en ook niet tegen de regen maar tegen de vogeltjesshit. Ze bezetten alle draden die er lopen en takken van bomen buigen naar beneden van alle vogeltjes die er op zitten. In de winkeltjes hier zie je rekken vol met hoofddoeken in alle kleuren met en zonder glitter wat je maar wilt, als je er een wilt. We komen aan in Jerantut. Eeen plaats waar je een excursie naar het nationale park kunt boeken wat Wim en Ingrid doen. Ze bezoeken o.a. een Ortang Asli dorpje (oorspronkelijke bewoners van Maleisie). Henk en Annie gaan 30 km verderop naar een hotel met een swimmingpool een dagje rust. Voordat ze weggaan verwent Annie de plastic planten die in een pot staan (alles is van plastic) met de restjes water uit haar bidons. H7A zwemmen heerlijk en lezen de boekjes uit. Het resort is vlakbij een plantagedorp waar uitsluitend Indonesiers wonen. Smorgens bij het ontbijt wijst een ober ons waar de koffie is en zo. We eten buiten op het balkon en in ene wordt er fresh orange gebracht en fresh fruit en ook nog kip nuggets. Dan komt de manager on duty met jawel een fototoestel naar ons toe. We krijgen een pen kado en hij vraagt de gebruikelijke vragen; where do you com from en how do you know this place en natuurlijk can we take a foto? Natuurlijk mag dat. Hij wil er ook nog een met hem erbij op. Ik weet wel wie er in de nieuwe folders van volgend jaar staan van de belangrijkste toeristische attracties van Maleisie. We fietsen verder en er steekt een klein everzwijntje over. In de hotels verbaast Ingrid zich er over dat de pijlen voor de nooduitgang zo achterlijk geplaatst zijn totdat we vertellen dat de pijlen de richting van Mekka aangeven ivm de prayers.Smorgens vroeg schallen de gebeden uit de luidsprekers over de dorpen. In Jengka komen we een Belg tegen die daar een boerderij runt met 500 en een met 1000 koeien. 2000 Zouden er nog onderweg zijn uit Australie. Hij legt uit dat we in het hart van moslimgebied zitten en het zullen moeten doen met een Pepsi (alweer. We moeten ook een beetje uitkijken want ze zijn hier "aan den drugs". We gaan verder naar Lake Chini en kunnen het vaste land dan alleen weer bereiken als we met een bootje gaan In een bootje wij en in het andere de fietsen en Wim en Henrico om de fietsen te beschermen. Heel leuk we zien lotusbloemen een slapende slang in een boom boven ons. We schieten pijlen onderweg in een dorpje op een bord en fietsen in de stromende regen naar een guesthouse van een Indieer. We slapen op een matje op de grond en douchen buiten in een hokje. Er zouden ook nog 4 andere Nederlanders slapen die een tochtje maken. Henk loopt langs de kamers van hen en ziet een soort vankoelboxje staan: er is een wonder gebeurt roept hij. Wat Jezus kan met water en wijn kan Allah met water en bier. Het boxje zit vol met bier. De Barabanters komen terug en algauw bieden ze ons een biertje aan en klrijgen we van hen de uitgelezen boeken. De volgende dag beginnen we met een klim van 12% en 120 honden. Ome Henk rijdt op het buitenblad de 12% omhoog met de honden er achteraan, nog nooit vertoond! In Pekan zijn de gerenomeerde hotels vol. Wim en Ingrid slapen in een soort van varkensstal op de 1 etage en wij in een schapenhok er tegenover op de 5e etage boven een soort van badminton/sporthal. Maar nu zitten we dan op Tioman eiland het sdutybier free eiland en komen bij. De eerste nacht slapen we nog basic maar de komende nachten hebben we allemaal een prachtige bungalow. W&I aan the beach en H&A ietsje hill up met uitzicht over de baai en nog leuk ingericht. We gaan vd week nog naar coral eiland maar hier voor de deur is het prachtig snorkelen met alle vissen en kleuren die je maar bedenken kan. Fantastisch. Vanmorgen in the Zon (een duty free shop) in Tekek een km of 4 lopen (de fietsen slapen in een hotel op het vaste land waar we een kamer voor ze gehuurd hebben) WIJN gekocht. Feest wordt het. Vrijdag gaan we weer naar het vaste land en dan fietsen we in 4, 5 dagen naar Singapore met nog een dag met officiele klimmen. De allerhartelijkste groeten van ons allemaal. Leuk jullie reacties heel veel liefs en eindelijk eens tot slissens!!!
Wim Ingrid Henrico Annie

• 15 Maart 2010 - 10:52

Laurette:

Nou het einde is in zicht....voor jullie,maar ook voor de thuisblijvers!!
    Geniet op dat verschrikkelijke mooie eiland,ik heb er net foto's van bekeken,puh..sint pancras is er echt niks bij!!
    Geniet van de laatste dagen,en neem alvast een beetje afscheid van elkaar,want dat gaat afkicken worden voor jullie vier..Straks het leven weer in zonder elkaar.
    Nou in ieder geval succes met het zoeken naar geschikte dozen in singapore,.......

Dikke kus van het huis van de spleetjes!!

• 15 Maart 2010 - 11:38

Abe En Hetty:

Wat een verrassing dat ik je gister gesproken heb.Wat weer een leuk v erslag van jullie en fantastische foto's in de Jungle, geniet nog van de rust en prachtige natuur om straks de eindstreep te halen.Het centrum van Singapore is ook erg leuk om te bezichtigen. Culturele verschillen zijn erg groot. Oude tempels maar ook hele grote warenhuizen.Groetjes Hetty en Abe

• 15 Maart 2010 - 18:22

Karin Van Der Werf:

Ha mensen, Blij wat van jullie te horen, ik had al angstdromen over moslims die jullie gevangengenomen hadden voor losgeld. En dat we dan nog op de fiets achter jullie aan hadden moeten sjeezen!!!!!, en hoe krijg je dat voor elkaar zonder ook maar enige training????
    Als jullie toch bij het strand zijn, vertel dan nog eens een verhaal over een red snapper met sour en sweet sauce, dat je met je benen in het zand zit, op een gammel stoeltje, met uitzicht over de oceaan en dat Mistel ik-wee-zn-naam-niet de oceaan inloopt, een red snapper beetpakt, schoonmaakt, een beetje olie (net van de boom) in een leeg schoongewassen benzineblik doet en daar de red snapper in bakt en naar je toe breng. Dat je'm eet en dat je geen pap in de benen maar red snapper in de benen hebt en zomaar, na een dag fietsen, nog even 60 kilometer tegen een 40% berg op rijdt. En dat je dan bij terugkomst nog even je red snapper benen afspoelt in de oceaan. Dat lijkt me Maleisië.
    Doe voorzichtig he lieve mensen en kom svp heelhuids terug. Liefs Karin van Jan

• 15 Maart 2010 - 18:24

Hoi, Ik bedoel echt niet Karin van Jan maar Karin én Jan
    sollie

Bert En Willy:

Genieten jullie nog maar van strand, zee,natuur en al het moois daar, want het wordt vast afkicken. Nog veel plezier.

• 16 Maart 2010 - 09:00

Annette&Emile:

Wat een mooie reis beleven jullie!!!!echt gaaf.nog ff doorbijten en vooral genieten van al dat moois want voor je het weet zit je weer in het kleine kikkerlandje:-)

• 16 Maart 2010 - 13:17

Joost & Hettie:

Met het routeboek in de hand en de kaart op tafel zover jullie belevenissen gevolgd.
    Het is en blijft een bijzonder avontuur.
    Tot ziens na de eindstreep en dan natuurlijk de verhalen.

• 17 Maart 2010 - 23:10

Laurette:

He Luitjes!!
    al weer klaar voor de laatste loodjes?
    Weg van het bountyeiland en fietsend op weg naar de grote stad Singapore..
    Succes met die laatste paar honderd kilometer!!
    Nou Natas en ik hadden gister ook weer wat..we zagen een meteoriet hier door de lucht gaan,we zaten met open mond naar buiten te kijken..een grote vuurbal met een lange vuurstaart er achter,en die verdween achter de huizen..
    Dus wij verschillende sterrenwachten gebeld,uiteindelijk een meneer uit oostzaan aan de lijn gehad,die me uitlegde wat het was..een bolide..
    Wij nog me schoonouders gebeld,maar die hadden het niet gezien..maar gelukkig was het op het nieuws en radio vandaag zodat er niet over ons gedacht gaat worden dat we een steekje los hebben hahhaha
    Nou tot over 10 dagen..enne gister Naomi uit het niets tegen mij...Lau..ik heb heimwee..dus ik..huh waarna...naar Opa en Oma..schattig he!!
    Dus jullie worden gemist..
    Dikke kus van ons!!

• 25 Maart 2010 - 07:53

Karin Van Der Werf:

We hebben een nieuw emailadres en nu ben ik de vorige mail kwijt.
    Het lijkt me heel vreemd om na alles wat je gezien hebt etc. naar Holland te gaan. Sinds 2 dagen is het hier weer een beetje lekker. dus de timing is goed. Die vissen waar je achteraanzwemt en die dan het hoekje omgaan, krijg je daar dan geen trek in? Jij houdt toch van vis. Ik zie het water dan al uit je mond komen, maar dat zal wel meevallen. Een mooie titel voor het plakboek van deze reis lijkt me van Silverbear tot Redbilbear. Welkom thuis, het was een leuk contact, haha.
    groeten Karin