Pasen - Reisverslag uit Tam Kỳ, Vietnam van Anna Goedemans - WaarBenJij.nu Pasen - Reisverslag uit Tam Kỳ, Vietnam van Anna Goedemans - WaarBenJij.nu

Pasen

Door: Annie

Blijf op de hoogte en volg Anna

08 April 2012 | Vietnam, Tam Kỳ

Pasen, tik een eitje. Hier zit de stemming er goed in, in het winkelcentrum hier tegenover draaien ze nog Kerst muziek, ook weleens leuk. In HoaLan staan de rekken bij de DA drogist vol met zelfbruiners en voor een zomerse gloed. Hier dus niet, de stellingen staan vol met bodylotion die je beloven in 3 weken in gradaties een wittere huid te krijgen en dagcremes waarvan je op zeker een blanker gezicht krijgt.
We drinken sua da (ijskoffie) in een dorpje en er komt een mannetje bijzitten, hij spreekt Engels, denkt ie en na 50x gevraagd te hebben: where do you come from en wij in alle denkbare talen Hoa Lan, Holland, Pays Bas tulips, Amsterdam, football, doet ie net of hij het snapt en knikt. Als we daarna weer een km of 10 hebben gefietst, zit hij aan de kant vd weg en roept he numbel10, numbel 10. Hier heeft de oorlog behoorlijk huisgehouden op de bergen in de verte zie je nog steeds grote plekken die niet goed begroeid zijn; napalm "agent orange". Ook zie je mensen zonder arm en/of hand of een bungelend voetje enz. Er zijn veel begraafplaatsen met een oorlogsmonument en hier vlakbij is een dorpje My Lai geheel door de Amerikanen in opdracht van een of andere gestoorde luitenant William Calley. Op een meisje na is iedereen vermoord en zij is nu gids en leidt je rond. In het gastenboek staat: "war is hell, ihave been there"
"sAvonds in Quang Ngai ineens heftig gergil door meisjes op een bromfiets, een slang van zeker 1.80mtr kronkeld over de weg. De Vietnamezen gaan hem met bezems en stokken te lijf tot hij is overmeesterd. Vol trots heeft een vrouw hem achter zijn kop beet en brengt hem de keuken in, morgen lekker soep en een nieuw handtasje.
Henk fietst en een brommer met drie personen komt naast hem rijden; een vrouw, een tiener en een meisje. Henk denkt dat de vrouwen vooral naar zijn "jongeheer kijken" ze blijven ook echt wel heel lang naast hem kijken en volgens hem vragen ze: waar is ie? ja ik zit erop is zijn antwoord, een beetje dat idee. Er zijn hier honden, dus niet allemaal opgegeten. Er zijn opmerkelijk veel herdershonden en in de tunnels die de Vietcong hebben gegraven werden door de Amerikanen na de Mexicanen herdershonden de tunnels in gestuurd. Ik heb het vermoeden dat er een aantal overgebleven zijn en zich lekker hebben voortgepland. Het is hier niet meer zo heet we zitten dan ook in middden Vietanm. Hier in Tam Ky hebben sinds de oorlog geen blanken meer gezien, we zijn echt een bezienswaardigheid, kinderen worden opgetild en de moeders wijzen naar ons en op de markt gaat een golf van ohs en ahs!!! Morgen naar Hoi An, daar blijven we een paar dagen. Hartelijke groet!

• 08 April 2012 - 12:48

Astrid:

Fijne Pasen daar! Ben zo jaloers, mag ik mee op de bagagedrager? Ik wil af en toe ook best even duwen...
    En Henk, hoe zit het met de biertjes? Is er iets te krijgen of is het alleen maar thee, thee en pho?
    Veel plezier en blijf schrijven.
    Groet, Les en Astrid

• 08 April 2012 - 15:26

Lena:

ik zit eerste paasdagen bij Joop en Ria en heb net jullie verslag gelezen ik vind het van die slang wel spannend in het tehuis gaat alles goed ik heb vanmorgen me Paasontbijtje gehad was heerlijk eerdaags ga ik met het rode kruis mee De kleine kinderen zijn paaseieren aan het zoeken Rabbie is van de week ook op bezoek geweest El bultmanis met Ria op bezoek geweest die wil ook graag inschrijven ze vind het prachtig
    Hartelijke groeten van
    Lena Joop Ria kinderen en kleinkinderen

• 08 April 2012 - 17:26

Frans/Rianne/Ma B.:

Henk/Anneke,

vanuit een kil Kortenhoef op eerste paasdag (graagje of 9): zojuist met z'"n drietjes even bekenen hoe het jullie vergaat in Vietnam. Leuk om op deze manier bij jullie te kunnen zijn en voor ma B. was het helemaal een openbaring om te zien hoe dicht de digitale wereld je in feite toch weer bij elkaar brengt. Uit jullie verslagen blijkt dat er geen dag zonder avontuur aan jullie voorbij gaat. Dat is uiteraard ook het avontuurlijke aan verre reizen en ontdekkingstochten. Wij zullen jullie reilen en zeilen tot 4 mei volgen en wensen jullie alle goeds toe. Ma B. vond het echt fatastisch om jullie alive te zien op de foto's. Veel plezier nog en hou alles heel.

groetjes,
    Frans, Rianne en Ma Bestebroer

• 08 April 2012 - 17:30

Ton Y Marian:

Jullie fijne paasdagen daar.
    En wij maar denken dat er alleen maar van die paas hazen in holen en tunnels zitten.

• 08 April 2012 - 19:31

Jeanne:

Buona Pasqua vanuit een compleet verregend Calabria. We hebben hier zelfs de Bora. Maar na regen komt..... daar hebben jullie gelukkig niet over te klagen, zo te zien aan de prachtige foto's. Vooral die vriendelijk ogende mensen, een genot om te zien.
    Tot een vlg keer, ciao ciao

• 08 April 2012 - 21:00

Jim:

En wij maar denken dat wij het zwaar hebben met al die paaseieren op Eslaan 13............ we hebben ze alle 876 gevonden en we eten ze allemaal op, misschien morgen eentje in de soep! En laat ze maar kijken hoor Henk, het is jouw europese slurf! Hahahahahaha Hou vol jongens en meisjes, shalom, Jim.

• 09 April 2012 - 08:09

Karin En Jan:

Ha An en Henk, Misschien kun je een landkaartje laten zien op je map, zodat ze weten dat je uit Europa komt en niet uit Amerika. Wat een weggetjes zeg waar jullie over fietsen, is dat de hoofdweg? Schitterende foto's. Gistern Pasen gevierd met alle kids en kleinkids, vandaag de ravage opruimen. Fijn dat je steeds aangeeft waar je bent. Doe voorzichtig he, dat geglimlach zegt niet zo veel. liefs Karin en Jan

• 09 April 2012 - 08:13

Karin:

Klinkt trouwens wel leuk: Hoi An!

• 09 April 2012 - 17:46

Nicolas:

Allemaal knap maar ook geen straf toch .....om frans weer te mogen spreken .
    Eten ook goed ? omdat in neem aan dt je miss wel Italiaanse delicatessen en bovenal een goed glasje wijn zoals rosso di Montalcino.
    Nog wel mooi dagen. tot snel,
    Nicolas

• 10 April 2012 - 08:09

Herman:

Ik heb jullie verslag gelezen en de foto,s gezien, chapeau, ik doe het
    niiet na. Henk misschien kom je Piet
    nog tegen want die wil een biertje met je drinken. Ik hoop dat jullie lekker weer hebben, hier is het shit.
    als troost drinken we maar weer een
    mooie Brunello. Er wordt hier aan jullie gedacht in het clubhuis, vrijdag
    drinken we weer een mooi glas op jullie. groetjes Herman.

Verslag uit: Vietnam, Tam Kỳ

Buenhombres weer op de fiets

Xin chao,
Nog ff en we gaan weer op de pedalen in een ver en vreemd land, van Zuid naar Noord Vietnam. Van Ho Chi Minh naar Hanoi, zo'n beetje 2000 km. Henrico is al bezig om de fietsdozen tot minimale afmetingen te verbouwen want elke nanogram telt. We vliegen met Singapore airlines en we mogen inclusief fietsen p.p. 30 kg meenemen. De fietsen wegen met doos al ±20kg, dus blijft er nog 10 kg p.p. over als bagage. "Alles wat je thuislaat is meegenomen", heb ik dat. Henk is gelukkig de enige die doorheeft dat ik zometeeen elke dag zo'n beetje hetzelfde aanheb. We fietsen in principe langs de kust maar dat betekent natuurlijk niet dat we elke dag strak langs de Vietnamese costa zullen fietsen. Wel moeten we 2 bergkammen (ik hoop op kammetjes) over.Er schijnen wel verschillende snorkelplekken te zijn dus de snorkels en flippers gaan weer achterop. "De Dazzer" om loslopende honden op afstand te houden, of zouden ze allemaal al in de pot zitten?, ligt al staandebij om ingepakt te worden.De visums zijn geregeld en we hebben verse paspoorten met nu al discutabele vingerafdrukken als ik de pers mag geloven. Wel zonde van al die prachtige stempels en ingeplakte visums van de oude paspoorten.Tobby (volgens kleinzoon Tijn maar lees Robbie) komt in huis om voor de poeoeoesjes te zorgen, heel fijn.
Tot gauw en Tam biet