weer herenigd - Reisverslag uit Kuala Lipis, Maleisië van Anna Goedemans - WaarBenJij.nu weer herenigd - Reisverslag uit Kuala Lipis, Maleisië van Anna Goedemans - WaarBenJij.nu

weer herenigd

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Anna

07 Maart 2010 | Maleisië, Kuala Lipis

Nadat we 4 dagen solo hebben gefietst worden we in Kuala Krai weer herenigd met Silverbear en Ingrid. Ze hebben allebei een nieuw fietsoutfitje gekocht in Kotas Barhu en zien eruit alsof ze de ronde van langkawi gaan winnen. Henrico en Annie hebben 4 prachtige fietsdagen gehad en hebben verukkelijk, zegmaar allahlijk (goddelijk)garnalen gegeten. Onderweg drinken we wat bij een stalletje en krijgen de plaatselijke delicatesse aangeboden, dit is het begin want 'savonds krijgen we het diner aangeboden van een Chinees die in vogelnestjes doet. zeer luceratief want het brengt 1000 euro per kilo op. De nestjes worden gekweekt?! gekweekt? in hoge leegstaande huizen. De vogeltjes worden gelokt met luidsprekers waaruit vogelgeluiden te horen zijn. Ze maken nestjes en die worden dan weer geoogst. De volgende ochtend heeft een "pak" (heer) met een stralend witte jurk aan en een wit "Mekka petje"op en een grote zonnebril op voor ons het ontbijt betaald en onderweg gaan we lunchen en de wanita (eigenaresse) van het tentje zegt: already paid Het moet niet gekker worden; haar broer heeft voor ons betaald, we knikken trehmi kassien wat af (bedankt). Met de aanbieders van de lakale delicatesse moeten we natuurlijk op de foto met het hele gezsinnetje. Als ik ons gezinnetje laat zien op de foto (de Buenhombres) willen ze de foto hebben, ik beloof hem te emailen. Ik leg uit wi de nanA s zijn (dochters) en de tjoe tjoe (grandson) en natuurlijk de nene (oma). Henrico en Annie overnachten nogmaals in anah Marat omdat dat zo uitkomt met de route. Als we Lucky restaurant binenkomen (daar hebben we de 1e keer ook gegeten) dan zet de eigenaar meteen een grote bier neer voor ons (kijk dan hebben we het ergens over)en een paar van de overige klanten herkennen ons en groeten ons, bijzonder. We fietsen tussen de jungletrail en de rivier de Kalimanten, net zoals de provincie heet. In Kota Bharu hebben we nieuwe factoren gekocht en verbranden voor de 1e keer, ze zijn vergeten factor 25 erin te stoppen of het staat er al een paar jaar. Gelukkig komen we savonds in een dorpje waar ferry's naar een eiland vertrekken waar veel touristen naar toe gaan en daar kopen we nieuwe goeie factoren. Onderweg drinken we thee met tidak susu en tidak gula (zonder melk en suiker) maar wel met ijs. We eten er een huisgemaakte zoetigheidjes bij; een bal met sesamzaad gevuld met tamarinde en een gifgroen rijst achtig iets. De klimmetjes zijn nu af en toe behoorlijk pittig. We kopen water, eerst zegt de man 2 ringgit maar daarna denk ik dat hij 3 ringgit zegt, das toch weer fff vervelend. Solly soly hij zegt flee in plaats van tlee. Dus weer gratis.
5 Maart het is een zware dag met behoorlijke klimmen en bloedheet. Ingrid 2 keer kramp. We slapen savonds erg lokaal er is niets anders over dan 1 kamer en 1 soort slaapzaaltje waar je eigenlijk niet wilt slapen vanwege de vermeende vlooien en zo met de mandy op "de gang" We loten!!! Henk en Annie are the lucky ones en mogen op de kamer. Wim en Ingrid hebben een drukke nacht om de vlooien van zich af te houden. Onderweg vragen ze allemaal "where do you go"? We leggen uit dat we van Bangkok naar Singapore fietsen. Ohh around the world? No van Bangkok naar Singapore. Ohh around the world!! Yes zegt ome Hen en by boat! Ze zijn tevreden en knikken instemmend. Ondeweg als we door de jungle fietsen steekt er ineens een wild zwijn over, daarna een kalkoen en gezinnetjes donkerbruine tot zwarte geitjes en heel heel veel eekhoorntjes. De apen slingeren in de bomen met ons mee. Het zijn zware klimdagen en na 11.00 uur wordt het warm, panas, panas. Vaak boven de 40 graden dan is het eigenlijk niet meer te doen. De ochtenden we vertrekken vroeg is het nog heerlijk koel zelfs wat mistig. We besluiten om een ritje van 25 km te verlengen met 27,5 km omdat je daar in een homestay kunt overnachten en dan hoeven we de volgende dag ook nog "maar 60 km" Met allemaal zware klimmen. De man van de homstay is 2 dagen op jungletocht en zijn neef die de sleutel heeft is in Kuala Lipis. Het is 11.15 als we aankomen en 12.15u als we moeten besluiten om door te fietsen, nog een kleine 60 km in 43 graden en met fikse klimmen. We klimmen en klimmen en ome Henk kapt ermee en gaat proberen om een vrachtauto aan te houden. Na een paar mislikte pogingen komt er een prima vrachautootje aanrijden, Henrico zwaait Annie sprng ervoor en HIJ STOPT. Wim en Ingrid fietsen door. We mogen achterin en we zitten in een soort kooi op banden. De chauffeur vindt het prima dat we meerijden maar hij is bang voor de politie. Ik beloof plechtig dat alle ziektes die ik kan verzinnen a\zal ophoesten om uit te leggen dat we echt niet verder konden. We komen Ingrid bergop tegen zwetend en met een rood gexplodeerd hoofd en ze stapt graag in de auto. Verderop is Wim maar die gaat zelfstandig doorfietsen, Silverbear is uitgerust en back! Wij komen om half drie heel tevreden aan in Kuala Limpis en Wim zal er nog een paar uurtjes over doen maar hij redt het wel. Morgen nog een zeer zware dag en we komen dan aan in Jerantut een natuurpark. We zijn van plan om als we weer naar de kust fietsen een paar daagjes naar Tioman een duty free biereiland te gaan (niet onverdienstelijk, maar dat terzijde) en daar kun je ook weer snorkelen. We zijn er wel aan toe een paar daagjes rust. We hebben er ook zowat 2500 km opzitten. Volgend keer weer verder. Heel veel liefs voor iedereen. Wim Ingrid Henrico en Annie

• 07 Maart 2010 - 10:48

Bert En Willy:

Leuk dat jullie weer samen zijn. Fijn om de reisverhalen te kunnen lezen. Dat is nog eens wat anders dan 's morgens de ramen van de auto krabben.
    Goede reis verder, nog even en jullie kunnen gaan aftellen

• 07 Maart 2010 - 11:26

Joke & Pieter:

Hallo Fietsers!

Het is wel ''afzien'' zo nu en dan, lezen we.
    Hierbij vergeleken was Cuba een peuleschil.
    Maar,....een geweldige tocht hoor die jullie maken,met even zoveel leuke ontmoetingen met de locals. Nou,nog heel veel fietsplezier en...........pas goed op je zelf!

Groeten,
    Joke & Pieter

• 07 Maart 2010 - 18:41

Ria En Chris:

WSat genieten we van jullie verhalen. De hitte zal jullie zeker af en toe opbreken. Fijn dat Wim weer hersteld is. Geniet verder met elkaar en maak jullie niet te druk en denk maar aan de mooie stranden waar jullie gaan uitrusten. Groet van ons.

• 07 Maart 2010 - 21:50

Karin En Jan:

Tjong, jonge, jonge, 2500 kilometer, niet te geloven, alle respect hoor. En goed hoor dat de andere twee weer teruggekomen zijn, klasse.
    Bij jullie 40 graden bij ons 's nachts nog tussen de min 3 en de min 8 en dat allemaal zonder grote garnalen. Nou ja ook zonder vlooien, da's ook wat waard. Rustig aan in die hitte he, en goede reis.
    groeten KArin en Jan

• 08 Maart 2010 - 07:37

Karin En Jan:

Het wordt hier steeds leuker, vannacht heeft het weer gesneeuwd, zonder grote garnalen.
    groeten Karin en Jan

• 08 Maart 2010 - 13:41

Hetty:

Lekker, dat je weer mee kunt fietsen, Wim want daar doe je het uiteindelijk voor, toch? Geweldig hoor, zoveel kilometers er al opzitten en hopelijk nog genietend van de geweldige natuur. Even een felicitatie aan jullie met de verjaardag van jullie dochter,je zult er wel een lekker biertje opnemen want het lijkt erop dat jullie er af en toe naar smachten. Hier gaat alles weer zijn normale gangetje,dus geniet nog maar lekker van jullie vakantie. Liefs ook namens Abe. Je zus.

• 08 Maart 2010 - 22:57

John:

He Ingrid, Wim Bert en Willy,
    Even een berichtje uit Naarden.
    Gaat alles goed daar? Hier vriest het nog steeds in de nacht. Vanavond weer geschaats met Carlo. Het ging goed op een paar technische details na. Nog één maandag schaatsen en dan zit het seizoen er weer op. We nemen volgende week een choco rum met slagroom op jullie! Gelukkig worden de dagen hier weer wat langer. We gaan dus de goede kant op. Ik begrijp dat jullie nog 19 dagen hebben te gaan. Geniet er van. Willem, mischien moet je een biefstuk op je zadel leggen. Wel elke dag een verse hoor want bij 45 gr blijft zo'n biefstuk niet lang goed.
    Zet hem op en nog veel plezier.

• 09 Maart 2010 - 15:30

Laurette:

Nou vaders fiets dat laatste velletje wat je had dan ook maar van je achterste af!!
    Je kan straks als jullie terug zijn nog lang genoeg op je derriere zitten!!
    Ik moet eerlijk zeggen dat eindelijk de laatste 20 daagjes zijn aangebroken,en ik me nu al kan verheugen dat jullie straks weer thuis zijn!!
    Ben het nu wel zat!!!!
    Nou geniet nog van die laatste 2,5 week,en met dat oud hollands spel wat julie s nachts spelen... Het vlooienspel!!
    Dikke kus van de meiden en van Natas en mij!

• 13 Maart 2010 - 07:13

Peter:

Hallo daar samen. Leuk te lezen dat jullie weer herenigd zijn. Geniet er nog even van. Wim, we kunnen alweer bijna skeeleren hoor. het wordt weer langer licht. Ik ga alvast stiekem in training ha ha. want jij bent nu natuurlijk al in topvorm. Morgen hebben we de laatste competitie wedstrijd onderwaterhockey. we kunnen landskampioen worden. we hebben je dan volgend jaar wel weer nodig hoor.. Nou succes nog daar. tot over een paar weken. Groeten Peter

• 13 Maart 2010 - 18:49

Emma En Joop:

Wat zijn jullie toppers met deze hitte fietsen ik moet er niet aan denken. Het is weer erg leuk jullie verhalen te lezen, hier in Kortenhoef alles goed. Veel plezier en geniet van al het moois en veilig veder.Groeten en knuffel.

• 14 Maart 2010 - 12:56

Rolinka:

Hoi lieve Annie en Henk.
    Ik wist toch niet meer waar ik de link van jullie reis geparkeerd had...maar vandaag mijn inbox leeg gehaald en daar vond ik hem weer.
    Nou alles gelezen...ik ben weer bij.
    Nog een paar weeken genieten en dan zijn jullie weer thuis...nou ik mis jullie wel hoor...kan mijn verhalen niet echt kwijt.Ik ga 29 maart een weekje naar de golf van Finike in Turkije, en hoorde dat Roos, jij en de kleine naar Side gaan, misschien ligt het wel dicht bij elkaar en kom ik jullie opzoeken. Het is wildwest op kantoor...26 maart beoordelingsgesprek...nou zal wel kunnen inpakken en wegwezen, heb net een mail gestuurd naar Kees K, die heeft gebeld met mijn bedrijfsarts om te vertellen wat een takke wijf ik ben...Vandaag is Mar 28 geworden, ga vanavond uiteten met ze. Heb een week woef gehad, ze waren skien. De verdere verhalen horen jullie wel..heb geen lover in de aanbieding, dus een saai leven.. Nog heel veel plezier, en hele dikke kus van Ro uit Breukelen!