Het ijs is uit de sloten - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Anna Goedemans - WaarBenJij.nu Het ijs is uit de sloten - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Anna Goedemans - WaarBenJij.nu

Het ijs is uit de sloten

Door: Anna Buenhombre

Blijf op de hoogte en volg Anna

28 Januari 2014 | Laos, Vientiane

Henk blijft maar kap chjoi zeggen ipv kop chjai, bedankt! Maar dat terzijde. Mijn nieuwe legging zit heerlijk, de Lao popjes struikelen over de onderkant maar bij mij zit ie overknee. Oh moeder wat is het koud en mooi! De kindertjes verschijnen als een soort wave vanuit de huisjes langs de weg. We fietsen langs en over riviertjes, rivieren en meren en de weg is vaak slecht. Henk zet de airco op 32 graden maar het helpt niet. De kerststemmi g zit er nog goed in Luang Prabang. Her en der hangt er onderweg een bom in de restaurantjes. Een cadeautje vd Amerikanen die tijdens de burgeroorlog tot 1974 Lao hebben gebombardeerd. We eten en relaxen aan de Mighty Mekong river. De rivier komt vanuit China van 5000meter hoogte en H vindt het onvoorstelbaar, want ooit heeft een halve liter water bedacht om linksaf te gaan en kijk nu eens. Henk heeft last van zijn gekeusde ribben van de val en we besluiten om een stukje heftig klimmen over te slaan en boeken de VIPbus maar het wordt de local bus. De fietsen mogen niet bij de rugzakken in de VIP maar wel on top op de local bus-->hartstikke leuk. Er gaat een monnik mee en het meisje dat voor Henk zit wil op de foto. Aan de fotograaf vraagt ze of hij er ook de farang, lees falang op wil zetten, ze is tevreden met het resultaat. We willen uitstappen in Vang Vieng maar zeggen "stop Vieng Vang". Zoiets als stop Heuf Kurte! Ze glimlachen en. glimlachen en snappen het net op tijd. We nemen een biertje maar hebben geen opener en ook het meisje vd receptie niet. Maar D(r)ommelschat nog aan toe, ze haalt de kronen met haar tanden vd flessen af, dat worden kronen op den duur kan niet anders. We gaan een dagje kajakken op de Nam Song river, spannend en leuk met heuse stroomversnellingkjes en rotsen om te vermijden. Maar Henk en ik zijn een team en er valt geen onvertogen woord. Het ijs is uit de sloten en voor het eerst vertrekken we zonder lange onderbroek en legging aan maar nog wel met de parachutes. We fietsen naar Hin Heup en in het dorpje is een oude houten brug en een nieuwe geschonken door de Japanners. Op de oude brug hebben onderhandelingen plaatsgevonden tussen de strijdende partijen tijdens de burgeroorlog. We ontmoeten Ron en Ineke waar we een paar dagen min of meer mee opfietsen. Leuk en gezellie. Hij heet algauw, Ron Ron,ron is heet maar in principe is hij alleen maar erg aardig. We gaan weer op pad naar een resort met.......... jawel een zwembadje! Maar the swimmingpool is under construction, I am so solly, next week............gggrrrrrrrrr! We ontbijten aan een zijtak van de Mekong en gaan op weg Ventiane.

• 28 Januari 2014 - 18:52

Astrid:

Gelukkig weer wat minder koud bij jullie...hier is de kou nog steeds niet gekomen maar de sneeuwklokjes

bloeien al wel in jullie voortuin...erg leuk weer om de verslagen te lezen.

liefs en de groetjes van Ada, Nico en Astrid XXX

• 28 Januari 2014 - 21:26

Marti :

Mooi die fietsen op het dak! Nog veel plezier.

• 28 Januari 2014 - 23:19

Pieter En Joke:

Hallodaar,
    Ik vind het nog steeds jammer van de koude maar jullie gaan gewoon door. Het weer is nog steeds niet te plannen.Maar goed ook .. Wij blijven zeggen geniet van de reis en pas goed op je zelf. We blijven jullie volgen. Groet en veel fiets en rust plezier. Piete en Joke

• 30 Januari 2014 - 17:43

Ron Van Breukelen:

Het is tijd, de hoogste tijd ....

• 30 Januari 2014 - 20:25

Joost & Hettie:

Wij wensen jullie een gelukkig, gezond en reislustig nieuwjaar!!