van start - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Anna Goedemans - WaarBenJij.nu van start - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Anna Goedemans - WaarBenJij.nu

van start

Door: Anna Buenhombre

Blijf op de hoogte en volg Anna

05 Januari 2014 | Thailand, Chiang Mai

Ja hoor het is weer zover! Dit keer moet de haakse slijper er aan te pas komen, de kluis gaat niet meer open. De volgende ochtend staan we als vanouds vroeg op want 75 km voor de boeg met klimmetjes. De 1e 40 km is vals plat en daarna Ardennenachtig. En mijn fiets schakelt slecht op de kleinste versnellingen, paniek!!!
De monnikken lopen smorgens weer te bedelen en ik zie een beetje een dikke monnik vlug een paar handjes uit zijn pannetje nemen. Een keer per dag eten is natuurlijk ook niet te doen. Het is buitengewoon fris hier smorgens en hoe meer we naar het noordoosten fietsen hoe frisser het wordt, rond 12 uur is het lekker warm. Af en toe zien we zelfs een hond voor een huis met een jasje aan liggen. Links en rechts zien we de echte bergen in de ochtendmist liggen. Langzaam rijden we de wereld van Buddha,s lost children binnen (film moet je gezien hebben in kader van je opvoeding).
Bij de winkeltjes staan grote apparaten met Singer erop. Je denkt zeker een servicepunt voor naaimachines, maar niets is minder waar. Het zijn een soort van ingewikkelde frisdrankautomaten. We drinken koffie ron bijeen winkeltje, het duurt ff voordat het meisje doorheeft dat het flesje water warm gemaakt moet worden voordat het bij het zakje koffiepoeder in het bekertje gegooid kan worden. De leverancier van yakult komt op een bromfiets met koelbox achterop de flezjes tellen die nog in de koelkast staan-->>5, Hij rijdt dus maar door.
Onderweg roepen de Thai "happy new year". Ze houden zich keurig vast aan het 14-dagen protocol weet ik nog van eerdere keren.
We stoppen bij een trainingsceter voor olifanten, kleinschalig en leuk en fietsen weer verder.
We stoppen bij een bungalowparkje waar veel "vogelaars" komen. We zien wel vogels maar niet de laars, terwijl ze er wel moeten zijn want voor de huisjes hangen de afritsbroeken over de houten wasrekjes.
En -send from heaven- er zit een duitse fietsenmaker! uit Bremen, maar dat ter zijde, en repareert met engelengeduld de versnelling. Er schijnt een ring te missen oder so was, maar in elk geval, hij schakelt nu ook weer goed in de kleinste versnellingen. Hard nodig want morgen gehts loss.
Vanavond gaan we "uit eten" met thaise eigenaresse van het bungalowparkje.

• 05 Januari 2014 - 08:38

Jim:

Hey zwoegers,
    Die Duitser hè, hoe oud is die man........ Had hij veel ervaring met Nederlandse fietsen?
    In elk geval kun je weer schakelen!
    Veel plezier, nu het echt gaat beginnen, en lekker om meteen bergen
    te krijgen, is die kou snel vergeten....

Zet hem op jongens, hier is het herfst en lente, er zijn al vogels die met takjes
    slepen om een nest te bouwen..... En we moeten nog schaatsen!

Groeten uit H'sum, Jim.

• 05 Januari 2014 - 10:01

Karin:

Goede reis he. Ka en Jan

• 06 Januari 2014 - 10:06

Jos Kamer:

Henk en Anneke,
    Goede reis en happy new year.
    Jos en Mirjam.

• 06 Januari 2014 - 17:21

Theo:

Beste An en Henk
    Volgende keer ga ik wel mee als mecanicien, maar jullie moeten me dan wel die bulten op duwen.
    Heel veel plezier en blijf genieten.

• 06 Januari 2014 - 22:08

Onno:

Henk en Anneke: de beste wensen en ik wens jullie een hele mooie vakantie. Ik ga jullie berichten volgen. Groet Onno