Turtles, olifanten en zo meer - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Anna Goedemans - WaarBenJij.nu Turtles, olifanten en zo meer - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Anna Goedemans - WaarBenJij.nu

Turtles, olifanten en zo meer

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Anna

20 Februari 2011 | Sri Lanka, Colombo

Ayuu Bowan,
We fietsen van Unawatuna naar Hikkaduwa, naar Galle en vandaar weer naar het binneland, over de flanken van een bergketen naar Hanwella en naar de hoofdstad Colombo. De route is trouwens geen dag echt vlak. We horen en zien veel vogels, apen en geritsel boven en naast ons.
Henk spant elke avond een lijntje in de kamer om het wasgoed te drogen. De vracht wordt hier voornamelijk in vrachtwagens met een houten gekleurde opbouw vervoerd, achterop staat dan de afkorting van de company. Op een keer staat er achterop in gekleurde letters:C D A; coconut department authority, dan hebben we het ergens over of not. Vanaf het balkon in Unawatuna ziet Henk een hele grote schildpad in zee, de verrekijker komt erbij en het blijkt dat de schildpad en flippers aan en een snorkel op heeft. Voordat we gaan bieren drinken we 'siddags om een uur of vier eerst a pot of ginger thea! Natuurlijk! We kopen pindaatjes bj de pinda man zonder tanden, "you'r very helpfull to my family, thank you my friend! Er komt een Sri Lankaan naar ons toe met een net uitgekomen turteltje en ik mag hem in zee loslaten. Ik breng hem door geolven hen zodat ie niet steeds opnieuw hoeft te beginnen, echt geweldig.We fietsn langs de kust naar Galle, the Dutch fort, dit fort is bespaard gebleven tijdens de Tsunami omdat de "wall" hoog en sterk genoeg was en is. Henk koopt uit de VOC tijd een cent, een stuuver, een duubeltje en een (lnagwerpig) koewartje van omstreeks 1750. Diverse schepen zijn hier vor de kust vergaan, waaronder "de Avondster". Archeologen hebben met behulp van duikers veel spullen en munten aan de wal gebracht en de Tsunami heeft alles weer in zee gebracht. Op weg naar Hikkaduwa zien we onderweg een Perahera (optocht) in het kader van Poya (full moon) van kinderen met een opgesmukte "olifant". We bezoken onderweg een moonstonemine. We stoppen en er komt een oude man op een fiets naast on staan, houdt zijn hand op en wijst op zijn mond. Er zijn veel mensen die bedelen en ik geef hem mijn binnenband waar een klein gaatje in zit een aangebroken tube solutie en wat plakkers. henk zegt nog hij is van rubber dus al s je hem opeet heb je er lekker lang plezier van. We fietsen langs blauwe waterlelie kwekerijen, de bloemn van Sri Lanka en langs kaneel plantages, thee plantages en we zien een olifant die op een vrachtwagen gebracht en vervoerd wordt. Verderop liggen er twee voor dood in een rivier, ze kunnen wel drie uur zo liggen met hun slurf als snorkel. We stoppen voor een krokodil in een rivier, mar het is een wel hele grote veraan van zeker 1.75 m.In de tuin van resthouse in Hanwella zitten de apen strak boven ons in bamboe struiken te loeren naar de knabbeltjes die we op tafel hebben liggen. Vorbij de bocht in de rivier de Kelani zijn jongens bezig zand met een blik naar boven te brengen, ze duiken stes onder water en komen dan weer boven met een blik vol zand. Dit blik wordt of naar boven gedragen of op een boot gegooid. de boot wordt met de hand de rivier op vervoerd. We rijden over de langste brug van Sri Lanka maar zeker niet de breedste. We komen aan in Colombo en vinden een mooie kamer, eindelijk weer eens met airo en warm water. We missen 's-morgens wel meteen de geluiden van de jungle. De reis zit er bijna op.Henk is naar de kapper. Liefs en groet, Henrico en Annie

• 20 Februari 2011 - 09:30

Edith:

Mooie foto's weer!Leuk al die dieren onderweg!Julie zijn goed getraint als je terug komt,hoop dat het goed gaat met An d'r rug,want we hadden natuurlijk wel een afspraak?!Tot gauw en bedankt voor al weer een mooi verslag!!groetjes Edith.

• 20 Februari 2011 - 12:58

Pieter En Joke Hogen:

Hallo Henrico en Annie
    Wat een leuke dingen komen jullie op de fietstocht tegen. Dat is toch wel het leukste zo dicht bij de mensen en de natuur te zijn.Geniet nog even van de laatste dagen en een goede terug reis gewenst
    Groet Pieter en Joke.

• 21 Februari 2011 - 07:05

Karin En Jan:

Ha An en Henk, het moet wel geweldig zijn voor iemand die zo gek op dieren is als jij An, om tussen al die vrienden te fietsen. Je kunt foto's sturen en reisverhalen, maar inderdaad: de geluiden en hoe het ruikt en hoe de wind voelt, dat weten wij niet, maar jullie wel, en dat maakt het helemaal compleet he. Maar ik ben heel tevreden met de reisverhalen en de foto's hoor.
    Groeten van KArin en Jan

• 21 Februari 2011 - 13:14

Jan(tje):

Ik vind dat jullie een geweldig mooie reis maken en heel veel te vertellen hebben.
    groetjes zie boven