rege,regen,regen - Reisverslag uit Ella, Sri Lanka van Anna Goedemans - WaarBenJij.nu rege,regen,regen - Reisverslag uit Ella, Sri Lanka van Anna Goedemans - WaarBenJij.nu

rege,regen,regen

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Anna

03 Februari 2011 | Sri Lanka, Ella

We fietsen van Kandy naar Rikillagskada en vandaar uit naar Nuwara Eliya en dan naar Ella waar we nu zijn.
In Kandy gaan we naar een tempel met een gouden dak en daar zou de "hoektand" van Buddha als een reliek bewaard worden. Je ziet die tand dan weer niet echt maar in een hoop goud verpakt. Het is een pelgrimsoord en als goede Sri Lankaan moet je er 1 keer in je leven geweest zijn, als je Buddist bent natuurlijk.Morgen gaan we serieus klimmen en Henk zijn fiets schakelt niet goed. Achter vliegt de ketting over de bladen heen en weer. Ome Henk gaat proberen de versnelling te repareren en net zoals vroeger met de tent opzetten heeft hij in no time het halve mannenbestand van het dorp om zich heen verzamelt en allemaal roepen en schreeuwen ze wat het beste is om te doen.Een houdt zijn fiets vast een ander draait zijn pedalen en Henk hanteert de shroevendraaier. We hebben in de tempel kokosnootkaarsjes aangestokern voor buurvrouw Ton die overleden is en Auf haar vriendin. We fietsen een mooie tocht langs waterfalls en rijsterrassen, maar het begint algauw te regenen en dat blijft ook zo. Hoe meer we klimmen hoe kouder het wordt. De volgende dag beginnen we met regen, het regent verschrikkelijk en we besluiten om een "Van" te huren om naar Nuwara Eliya te gaan. De fietsen worden in de bus gepropt maar dat gaat niet dus eerst 1 bank eruit, daarna weer proppen en bank 2 eruit, dan gaat het goed. De chauffeur gebruikt zijn ruitenwissers niet, denk dat ie ze ook niet heeft. De wg is een grote waterfall, overal komt water naar beneden en de weg is erbarmelijk slecht en smal, het is niet verantwoord om met dit weer over deze weg te fietsen. In het begin vechten de rijstplateaus en de theeplanten om de plekken op de bergen, algauw winnen de theeplanten het. Maar niks geen in sarong geklede in de zon thee plukkende meisjes. Ze hebben grsuwe regenjassen aan met over hun hoofd een opengeknipte gekleurde vuilniszak die door een band van een "theezak" op zijn plek gehouden wordt. In Nuwara Eliya, waar het pas echt goed koud is, lopen we rond als Batman en Zorro. We bezoeken een theefactory en slapen in een prachtige room with a vieuw, we kijken over een dal en op een waterfall (maar daar heb je er hier veel van). We spraken een Oosterijkse vrouw in een guesthouse en die vertelde het super toll te vinden om een dagje thee te plukken op een plantage. Ik zou zeggen zoek een mooie kleur plastic vuilniszak uit en succes! Omdat het koud is koop ik een t-shirt met lange, lange mouwen om in te fietsen op de markt. Het kost me moeite om wat van de prijs af te krijgen want het is een originele "Colombia" t-shirt. De weg van Nuwara Eliya naar Ella is de 1e 30 km verschrikkelijk, hele stukken zijn weggeslagen en de modder komt tot in m'n permanent, grote gaten mvol met water, hobbels bobbels en natuurlijk regen. We klimmen wel maar niet de hele tijd en niet heel stijl. In Ella regent het natuurlijk ook maar het is hier wel alweer een stukje warmer. Onderweg toeteren de vrachtauto's en knipperen met hun lichten om ons aan te moedigen. Kleine kinderen worden half uit de tuk tuk gehangen om ons te zien. De grasmaaiers (paardjes) lopen langs de kant van de weg en af en toe steekt een koe, vaak gevolgd door een kalf de weg over. Iedereen heeft het erover dat het weer zo in de war is, vanaf de volgende tocht (overmorgen) komen wel in een meer warmere golfstroom terecht, kan er missschien ook weer eens iets drogen.
Hartelijke groet en liefs, Henrico en Annie

• 03 Februari 2011 - 13:38

Marian Kosterink:

Wel mooi kl..... die regen .daar hebben we hier ook genoeg van.Hopelijk komt het zonnetje gauw. groetjes van Oma Leen vraag stees naar jullie. Print deze handel uit zodat zij ook jullie kan volgen.

• 06 Februari 2011 - 20:07

Pieter En Joke Hogen:

Hallo daar,
    Wij hopen dat jullie inmiddels goed opgedroogd zijn en er geen plooien zijn blijven zitten. Jammer van al die regen maar het weer is het enige wat we niet in de hand hebben, Hier waait het lekker schoon en is het wat temperatuur betreft wat aangenamer zolang het duurt.
    Trap nog lekker door we lezen wel weer waar jullie zitten .Geniet
    Groet Pieter en Joke

• 06 Februari 2011 - 20:52

Ton En Agnes:

Hoi Annie en Henk,

Zelfs hier in Nederland zijn de aanhoudende regen in Sri Lanka nieuws. Als wij de beelden zien dan word je daar niet echt blij van. Wij hopen dat het snel droog gaat worden. Het regenseizoen zou nu toch op zijn einde moeten zijn?!. Als wij op TV de beelden zien dan moet het toch onmogelijk zijn om daar nog te kunnen fietsen???
    Het is één grote blubberbaan.
    Nogmaals wij hopen dat het weer wat mee gaat zitten en dat jullie nog wat leuke en mooie tochten mogen gaan fietsen. Wees voorzichtig!
    Liefs vanuit een stormachtig Hilversum

• 09 Februari 2011 - 18:34

Joop En Ria:

An van hart gefeliciteerd met je verjaardag en nog vele gezonde fiets jaren toegewenst foto's zien er lekker nat en baggerig uit even zo goed veel plezier en een fijne vakantie hartelijke groeten Joop en Ria Henk jij ook gefeliciteerd

• 09 Februari 2011 - 23:07

Pieter En Joke Hogen:

Anneke,
    Jij bent vandaag jarig 10 februari dus
    VAN HARTE GEFELICITEERD
    En Henk natuurlijk ook met zijn meisje.
    Is het al wat opgedroogd daar wij hopen het.
    Zoek een leuk eet tentje en maak er een leuke dag van.
    Groet
    Pieter en Joke

• 10 Februari 2011 - 17:31

Rolinka:

Hallo lieve annie en henk,

Ik was helemaal de naam van de site kwijt, maar gelukkig kwam er een sms van je.,
    Nou van harte gefeliciteerd en nog vele gezonde en leuke jaren! Ik weet niet of dit verhaaltje aankomt want moet in een blauw hok tikken. Ben dus terug uit Egypte, 3 dagen vast gezeten op de boot en toen over gevlogen, hele rare vakantie. Saartje leeft nog, ze eet en drinkt, dus hoop dat ze nog even bij me mag blijven....jullie vakantie schiet ook op...kom ff bijkletsen en wat voor je verjaardag brengen als jullie weer thuis zijn.
    Heel veel plezier nog en liefs vanuit Breukelen.
    xx Ro

• 10 Februari 2011 - 18:45

Nicht Truus:

Nog hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag Anneke en een goede reis verder. Hier gaat alles goed.

• 10 Februari 2011 - 20:54

Ada En Nico:

gefeliciteerd op naar de 80!!!!!!!

• 10 Februari 2011 - 22:17

Astrid De Kroon:

Hartelijk gefeliciTAART met je verjaardag An, ben je lekker verwend de hele dag door Henk met lekkere hapjes en drankjes? veel plezier nog
    dikke kus Astrid