Marietjes worden vervangen door Buddha's - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van Anna Goedemans - WaarBenJij.nu Marietjes worden vervangen door Buddha's - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van Anna Goedemans - WaarBenJij.nu

Marietjes worden vervangen door Buddha's

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Anna

25 Januari 2011 | Sri Lanka, Anuradhapura

AyuuBowan,
Als we fietsen zien we dat er niet alleen Bungalows met zeezicht zijn maar ook eeuwige ligplaatsen (met zeezicht). Op weg fietsen we langs kokospalmplantages en kokosnoot industrie en langs dakpanfabriekjes. In de glazenhuisjes zitten inmiddels Buddha's en Shiva"s en zelfs Ghanesi. We eten kleine pannenkoekjes met kokos (stringhoppers) en groentekroketten in een driehoek. Op de tafels staan in keurige vierkantjes geknipte krantjes en blaadjes als servetten . Na afloop allemaal inkthanden, ze eten hier hele bufetten met hun rechterhand op. We klimmen langzaam maar zeker de weg is heuvelachtig maar goed te doen. In de electriciteitswinkels staan nog volop vierkante beeldbuistelevisies te koop. Henk rijdt een eindje vooruyit en soms geven ze mij dan zahtjes vanaf een voorbijrijdende bromfiets een klap op mijn kont (zezien eerst de achterkant). Hier hebben de vrouwen in de regel nog diverse lapen omgeknoopt en dat is dan toch weer anders. We belanden in een (volgens de boeken) gerenomeerd hotel. De kamer is discutabel en de fietsen staan in de keuken tussen de opzij geschoven potten en pannen. Onderweg zien we weer als vanouds de apen, ze zijn wel van een ander merk want kleiner en hebben een ander gezichtje. Alles is nog groen hier en de temperatuur is goed te doen, de rijstterrassen zijn schitterend om te zien. Een vrachtwagenchauffeur komt naast Henk rijden en vraagt door het raampje: where do you going? Henk: Maastricht! Oh that is that way zegt ie! Hij rijdt door en Henk rijdt weer in de zon. In Dambulla bezoeken we de Buddhacaves! 5 Grotten vol met Buddha;s en plafondschilderingen, voor de deur staat de grootste Buddha van de wereld. Er wordt hier echt volop getrouwd, de bruidsauto's rijden af en aan met voorop zulke mooie bloemstukken,dat moet wel kunst zijn.
Mijn been doet bijna geen pijn meer, dankzij dr Homminga, echt een aardige man, ik had wel bij hem willen blijven, kon ie af en toe eens in me snijden want dat doet ie zo graag.Wat je hier ook nog ziet zijn de Dutch canals een eeuw of 4 geleden aangelegd. Na een mooie fietsdag, bijna aan het eind komen we langs een Buddhistisch religieus center et een witte marmeren Buddha van 7,5 ton (uit Birma). De monnik zingt voor ons met behulp van een soor houten rond vol met tekens om zegen en voorspoed voor ons en ons gezin af te roepen en negatieve kwade spirits te weren. Met een stok wijst hij tijdens het zingen aan waar ie is. Henk denkt dat ik nu zelfs moet oppassen dat ik niet toch nog zwanger word. Morgen gaan we hier de ancient citys bekijken een soort van Anchor Watt maar dan in Sri Lnka. (ik ben de snoertjes van de camera's vergeten en kan dus geen foto's downloaden. Hartelijke groet, bedankt voor jullie reacties. Ayuu (Bowan) uit en toch thuis zeg maar.

• 25 Januari 2011 - 18:13

Gerard En An:

Hallo samen, vanuit het kille Bussum-Holland. Jullie zitten dus toch lekker op de fiets. Gelukkig. Wat schrijf je weer een heerlijk reisverslag! We blijven jullie volgen. Groetjes

• 29 Januari 2011 - 11:28

Joop Goedemans:

Hallo bikers,

Leuk om die verhalen te lezen, nu is een 4 steren hotel daar natuurlijk wel anders dan hier.
    hier vriest het weer een graad of 4.
    Dan is het daar lekkerder.
    Geniet van de natuur en de reis, en houd alles heel.

groetjes Joop en emma

• 29 Januari 2011 - 20:20

Pieter En Joke H:

Wat leuk voor jullie dat ze ook daar weten waar Maastricht ligt. mooi meegenomen .Maar zo te lezen genieten jullie weer ,en dat moet zo blijven .
    Wij zijn 28 januari naar de Soldaat van Oranje geweest .GEWELDIG Hebben er allemaal van genoten wat een spectakel en wat een decoor. Echt heel mooi. Komen daar met jullie nog wel op terug.
    Geniet nog lekker hier is het overigens weer koud -6 wel mooi helder weer.
    groet Pieter en Joke